Avinor og Luftfartstilsynet uttalte i mars 2020 store ambisjoner for at Norge skal være en hovedarena i verden for elektrifisering av luftfart, som omfatter både fossilfrie og hybrid-elektriske løsninger. Snart to år etter venter Avinor fortsatt på bevilgninger til virkemiddelpakke.
«På sikt kan elflyget bli ett viktigt komplement till dagens linjetrafik, främst inrikesflyget. Men elflyget kan också leda till helt nya flyglinjer mellan regionala orter, vilket skulle gynna både tillgänglighet och regional tillväxt och skapa helt nya affärsmodeller för flyget», sier konsernsjef i Swedavia, Jonas Abrahamsson.
Om du bor i en storby, et tettsted eller mer landlige områder, så har alle det samme ønsket om å kunne reise enkelt, billig og effektivt med nullutslipp flysystemer om få år. I USA bor de fleste i en reiseavstand på 16 minutter fra en lokal flyplass. I Norge har ledelsen i Avinor signalisert behov for et forsterket nettverk av småflyplasser rundt Oslo og de andre storbyene.
Les mer«På sikt kan elektrisk luftfart være et viktig supplement til dagens rutetrafikk, først og fremst innenriks luftfart. Men elektrisk luftfart kan også føre til helt nye ruter mellom regionale lokasjoner, noe som vil gagne både tilgjengelighet og regional vekst og skape helt nye forretningsmodeller for luftfart, sier Jonas Abrahamsson i Swedavia. Ny teknologi og nye behov i avkarboniseringen av luftfarten kan bidra til nye næringer og nye arbeidsplasser. Til venstre partileder i Rødt siden 2012, Bjørnar Moxnes.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros.